Posts tagged Kamera

7dburnt.jpg

Canon 7D Cedera Parah

4
Semalam Fotogu.Com sedang melayari internet dan terjumpa satu website yang menceritakan tentang bagaimana seorang peminat kamera DSLR yang pergi bercuti dengan kereta terpakai beliau. Tanpa disangka-sangka dalam perjalanan tersebut, kereta tersebut meletup di bahagian belakang dan dalam bonet [...]
Fokallength.jpg

Fahami Jarak Fokal (Focal Length)

2
Gu! sekali lagi kita bertemu dalam entri yang seterusnya dari Fotogu.Com .. Alhamdulillah~ setelah 3 minggu sibuk dengan projek dan kerja-kerja akhir tahun sebagai ahli akademik, akhirnya semua sudah siap.. tinggal kerja-kerja ‘pembersihan’ je lagi..hehe~   Apa-apa pun, hati ni  dah terlalu [...]
Canon 5D Mark ii + 24-105L

Lelong! 5D Mark II + 24-105L – RM300 SAHAJA

10
LELONG! LELONG! Siapa mau Canon 5D Mark ii + 24-105L - RM300 SAHAJA... (more…) (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Selamat Hari Raya & Salam Lebaran Dari Fotogu.Com :D

Salam Lebaran + Tips Photoshooting Hari Raya

1
Assalamu'alaikum dan Salam Sejahtera buat semua ahli Fotogu.Com Di sini saya selaku admin Fotogu.Com, saya ingin menyusun 10 jari mahupun kaki ingin memohon maaf sekiranya ada tersalah kata, tersilap sebut, terlanjur perbuatan atau  terlebih makan. Ingatlah keluarga tersayang dan gunakanlah [...]
www.fotogu.comcropfactorexample2.jpg

Crop Sensor? Full Frame? Apa Bendanya Tu?

16
Kembali lagi kita dengan entri seterusnya oleh Fotogu.Com setelah lama menyepi. Sori ye kawan-kawan, crew Fotogu.Com sememang sibuk sedikit, lebih2 lagi di hujung tahun mcm ni.. Macam-macam majlis ade.. dengan kahwin nye.. convo nye.. jadi, sape2 lepas ni yg nk ikut Fotogu.Com ambil gambar.. Jom! [...]
lens

Bagaimana Hendak Baca Tulisan Pada Lensa?

20
Setelah sekian lama menyepi, kini Fotogu.Com kembali ^^, (fiuhh~ lega rasanya dapat menulis sedikit untuk berkongsi dengan semua) .. Sebelum kita mulakan. Fotogu.Com ingin ucapkan jutaan terima kasih kepada semua peminat Fotogu.Com yang sukakan dengan hasil kerja Fotogu.Com. Niat kami hanya satu, [...]
canon 60d

Canon 60D : EOS pertama dengan LCD artikulasi mudah alih

8
Percaya atau tidak, CANON telah pun mengisytiharkan untuk melancarkan EOS 60D, yang akan menggantikan abangnya, EOS 50D. Kamera DSLR baru ini diceritakan mempunyai ciri-ciri seperti CMOS 18 megapixel (APS saiz-C) sensor gambar DIGIC 4 prosesor Perakam HD video 1080p skrin paparan LCD [...]
yang mana satu?

Nikon? Canon? Sony? Yang Mana Satu?

7
Baru sebentar tadi Fotogu.Com dihubungi oleh seorang pembaca blog kami dan bertanyakan tentang kamera DSLR pilihan hati, Assalamualaikum... saya ade sedikit pmasalahn dlm mbeli kamera antara nikon,canon & sony alpha...ramai antra mmber saya menggunakn nikon kerana mngatakn byk 3rd party lens dr [...]
1.jpg

SONY Camcorder + Lensa DSLR ??

3
Anda pasti terkejut kalau kami kata bahawa ada sebuah camcorder (perakam video) mampu bergabung dengan lensa-lensa yang digunakan oleh kamera DSLR. Ini kerana, dua bulan selepas mengumumkan perkembangannya, Sony telah melancarkan NEX-VG10E dengan E-mount camcorder yang menjadi camcorder pertama [...]
d3100.jpg

Nikon D3100 dengan Video HD 1080p

10
Kenapa? tak percaya nikon akan mengeluarkan satu lagi model entry level dengan kelebihan merekod video HD 1080p? Mahu percaya atau tidak, di pertengahan bulan September tahun 2010 (luar negara) ini akan menjanjikan suatu saat manis buat penggemar DSLR terutamanya peminat sejati Nikon kerana NIKON [...]
Nikon D80

Tips: Membeli kamera terpakai dan shutter actuations

11
Kamera Nikon D80 kini dijual kerana pengguna beralih kepada D90 Terdapat beberapa perkara perlu dipertimbangkan sebelum membuat keputusan untuk membeli badan kamera dslr terpakai. Antaranya adalah: Warranty. Pemilik asal kamera Shutter actuation atau bilangan shutter. 1. Pertama sekali [...]
silhouette tak bagus

3 Teknik Foto Menarik Dengan Kamera Biasa – Bahagian II

7
Salam Ramadhan buat semua peminat Fotogu.Com Semoga semua puasa hari ni.. yang tak ade uzur tu harap-harap jangan la buat-buat uzur ye sebab untuk pahala berpuasa di bulan Ramadhan tak sama macam pahala kita qadha’ di bulan lain. So, tahan sikit la ye Dalam entri yang lepas kita dah berkongsi [...]
HpCamera.jpg

3 Teknik Foto Menarik Dengan Kamera Biasa – Bahagian I

14
Anda tiada kamera DSLR? yang anda hanya ada ialah kamera kecil yang ayah atau abang anda punya kamera handphone? atau lebih rendah lagi, anda hanya memiliki kamera handphone?? Tapi nun jauh di lubuk hati anda, anda masih mahu menghasilkan gambar yang menarik bukan? Jadi untuk entri kali ini, [...]
Go to Top